چالش طراحی و ساخت موتور سوخت مایع ماهواره‌بر/ بزرگ‌ترین فن‌چالش در صنعت فضایی ایران برگزار می‌شود

چالش طراحی و ساخت موتور سوخت مایع ماهواره‌بر/ بزرگ‌ترین فن‌چالش در صنعت فضایی ایران برگزار می‌شود

علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، موتور یکی از مهمترین گلوگاه‌های فناورانه پرتاب‌گرهای فضایی است و از این رو توسعه فناوری‌های مربوط به موتور از اهمیت بالایی برخوردار است.

در همین راستا، رویداد «فن‌چالش فضایی موتور با پیشران فوق سرد» برای توسعه‌‌ی فناوری و ساخت موتورهای فضایی در دست برگزاری است.

فن‌چالش، رقابتی چالشی و فناورانه بین چندین تیم به منظور توسعه‌‌ حوزه‌‌ی خاصی از فناوری است.

هدف از برگزاری فن‌چالش چیست؟

در فن‌چالش‌ها به تیم‌هایی که بهترین و مؤثرترین راه‌حل را برای توسعه‌‌ی فناوری ارائه دهند جوایزی اهدا می‌شود. برگزاری فن‌چالش‌ها سابقه‌‌ی طولانی در جهان دارد به‌طوری‌که رد فن‌چالش‌ها را می‌توان حتی تا سه قرن پیش نیز دنبال نمود.

نکته‌‌ی حایز اهمیت این است که فن‌چالش‌ها در اغلب موارد دستاوردهای موفقیت‌آمیزی در پی داشته‌اند.

 به علاوه، موفقیت این فن‌چالش، راه را برای ورود بخش خصوصی به عرصه‌ی فناوری‌های پرتاب‌گرهای فضایی بسیار هموار کرده و یک انگیزش عمومی بین متخصصان و کارشناسان این حوزه از فناوری ایجاد می‌کند.

*بزرگ‌ترین فن‌چالش در صنعت فضایی ایران

برای اطلاع از ویژگی‌های این رویداد با حامد خسروبیگی دبیر اجرایی رویداد فن‌چالش به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.

وی گفت: موضوع این فن‌چالش ساخت موتور سوخت مایع با پیشران فوق سرد است که قابل نصب روی ماهواره‌برها و پرتابگرها باشد. موضوع فن‌چالش به تیم‌های شرکت‌کننده اعلام شده و تیم‌ها باید مساله را طبق جدول زمان‌بندی تعیین‌شده حل کنند. تیمی که بهترین پاسخ را بدهد برنده خواهد بود. جوایز این فن‌چالش در هر مرحله به تیم‌های برتر اهدا می‌شود و در مجموع 4 میلیارد و 650 میلیون تومان است.

به گفته‌ی خسروبیگی، این دوره از فن‌چالش بخش‌های متنوعی دارد که بخش اصلی آن شامل 5 مرحله‌ی امکان‌سنجی و طراحی مفهومی، طراحی اولیه، طراحی دقیق، ساخت نمونه‌‌ی آزمایشگاهی و ساخت نمونه‌‌ مهندسی است.

دبیر اجرایی رویداد فن‌چالش تصریح کرد: در هر مرحله، شرکت‌کنندگان با معیارهای مربوط به آن مرحله مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت کسب حد نصاب امتیاز، وارد مرحله‌ بعد می‌شوند.

وی افزود: در بخش پایانی فن‌چالش، یک تیم برنده وجود خواهد داشت که بر اساس مقررات و ضوابط، پس از دریافت الزامات نمونه‌‌ی پروازی، آن را خواهد ساخت و این نمونه در یکی از پرتاب‌گرهای داخلی قرارگیری خواهد شد.

خسروبیگی یادآور شد: برای هر یک از این 5 مرحله، آیین‌نامه‌‌ی اختصاصی جداگانه‌ای تدوین شده است که در پایان هر مرحله، آیین‌نامه‌ اختصاصی مرحله‌ی بعدی در اختیار تیم‌های حاضر در آن مرحله قرار می‌گیرد. 

*امروز آخرین فرصت ثبت‌نام در بزرگترین رویداد ساخت موتورهای فضایی ایران

علاوه بر جزئیات فن‌چالش، آخرین وضعیت برگزاری این رویداد را هم جویا شده‌ایم.

خسروبیگی در این باره توضیح داد: پیش‌رویداد این فن‌چالش در تاریخ دوم دی‌ماه در محل مجتمع خدمات فناوری دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این جلسه نمایندگان بیش از 10 شرکت دانش‌بنیان خصوصی، اعضای هیئت علمی فعال در این زمینه، مدیر مرکز نوآوری هوافضا، نماینده‌ی صنعت، هیأت داوران و کمیته‌ی برگزاری حضور داشتند.

این رویداد در حال حاضر در مرحله‌ی دریافت پیشنهادیه بوده و تاکنون حدود صد تیم ثبت‌نام اولیه داشته و برای ارائه‌ پیشنهادیه اعلام آمادگی کرده‌اند. از این بین تاکنون حدود چهار تیم ثبت نهایی کرده‌اند.
تیم‌ها برای ثبت‌نام تا روز ۱۷ بهمن‌ماه مهلت دارند و پس از ثبت‌نام، در پنج مرحله شامل دو مرحله‌ی طراحی و سه مرحله‌ی ساخت، به رقابت خواهند پرداخت. 

وی یادآور شد: مسابقه حدود 20 ماه طول خواهد کشید و در هر مرحله به تیم‌های برنده جایزه تعلق خواهد گرفت.

به گزارش فارس، این رویداد با پشتیبانی علمی مرکز نوآوری هوافضای دانشگاه صنعتی شریف، حمایت صنعتی سازمان صنایع هوافضا و حمایت مالی مؤسسه‌ی دانش‌بنیان برکت برگزار می‌گردد. علاقمندان می‌توانند برای ثبت‌نام یا کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت این رویداد به نشانی ischallenge.ir مراجعه کنند.

اخبار مرتبط

دستاوردها و افتخارات ایران اسلامی برجسته‌سازی شود

طرح ویژه پلیس راهور مازندران برای آزادسازی خودروها و موتورسیکلت‌های رسوبی/ مازندرانی‌ها سال گذشته 128 میلیارد تومان جریمه شدند

سیاست لبخند در برابر غرب کارایی نداشت/مردم خواهان تغییر وضع موجودند

0 نظر

ارسال نظر

capcha